zondag 19 januari 2014

zomergloed

''Jolein, ik heb wat leuks gekocht!.'' Oeh, nieuwe dingetjes, altijd leuk. Het maakte niet uit wat zich in het felgekleurde plastic tasje bevond, het is nieuw, dus het is geweldig. ''Tadaa,'' behendig en met een brede grijns toverde mijn moeder een klein tubetje met een gele dop uit het tasje. ''Moet je maar eens proberen.'' Wegduikend voor het kleine tubetje dat ik nonchalant naar mijn hoofd geslingerd kreeg, probeerde ik te lezen wat erop stond: 'Zomergloed'. Dit was een logische zet van mijn moeder, aangezien mijn huidskleur een creatieve mix is van die van Sneeuwwitje en een albino konijn.

''Is dit zelfbruiner of zo?'' riep ik over mijn schouder, terwijl ik aan het witte goedje probeerde te ruiken en daarmee een hele klodder onder mijn neus spoot. ''Ja zoiets ja, het is een soort zalf die je iedere dag op moet doen, maar je moet daarna wel goed je handen wassen, dat staat op de achterkant.'' Spottend lachend om deze onzinnige waarschuwing, schraapte ik met mijn vinger de grote ongewenste hoeveelheid zalf onder mijn neus vandaan. ''Ruikt wel lekker!''
''BWUEEEEAHH'' met een helse kreet en mijn rug in de vorm van een banaan, zodat alle wervels eens even goed kennis met elkaar konden maken, rekte ik me een paar uur later uitgebreid uit in mijn bureaustoel. Het werd al donker en ik besloot het kleine lampje boven mijn levensgrote spiegel even aan te knippen. Zodra ik me omdraaide en oog in oog met mezelf kwam te staan in de spiegel, schrok ik me zo kapot, dat mijn telefoon een gratis vliegreis door mijn kamer kreeg. ''HOLY SHIT, MAM, IK HEB EEN SNOR.'' ''Leuk schat, ik ben even aan het koken'' was het antwoord van beneden, wat mij irriteerde, en mij dus nog opgefokter maakte. ''NEE IK MEEN HET, IK HEB ECHT EEN SNOR, KOM SNEL!.'' Met een typisch moederlijke 'als-ik-hier-voor-niks-kom-maak-ik-je-af-blik' sjokte mijn moeder de trap op. ''Nou laat eens zie...'' Meteen veranderde haar blik naar volle verbazing, met een klein sprankje plezier ''gefeliciteerd, je wordt een man.''

''DIT IS NIET GRAPPIG MAM, WAT MOET IK DOEN, WAT IS DIT?!'' ''Oke oke, rustig, laat eens kijken.'' Met een observerende blik pakte mijn moeder mijn kaak beet en zette me onder de lamp ''Hmm, het lijkt wel een vlek van iets..'' Ineens schoot het mij te binnen, de zelfbruiner! ''Dit méééén je niet, mam, het is die kuttube met zomergloed..!'' Nu kon mijn moeder zich echt niet meer inhouden en begon te lachen ''hahaha, ik zei toch dat ze je waarschuwden... Eigen schuld, nu heb je een zomersnor!''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten