donderdag 14 november 2013

toetsweek

Oh nee toch, niet alweer zo'n opgefokte vwo'er die het veel te uitgebreid gaat hebben over de toetsweek..! Toch wel! Allereerst wil ik het fenomeen even aankaarten. Een toetsweek is een periode van 4 tot 6 dagen waarin leerlingen worden dood gegooid met immens grote stukken leerstof die je 'allang al had kunnen leren' 'nog moeten weten, want dat heb je in de eerste klas gehad' 'behoort tot basiskennis die je echt al moet weten' aldus de leraren. Voor ons leerlingen is dit een periode van stress, je levenloos terugtrekken met je boeken, stress, geen vakantie meer hebben en nog meer stress. Aan het begin van het jaar begin je, zoals gewoonlijk, met goede moed en een flinke dosis motivatie, die met de minuten drastisch zal kelderen. Je neemt jezelf voor om je huiswerk te maken, de leerstof bij de houden en het werk te verspreiden. Dit is (op het woord 'LOL' na) de grootste leugen in de historie. Je weet van tevoren zelf al wel dat je je aan geen van de zorgvuldig bedachte afspraken met jezelf zal kunnen houden. Dit levert frustratie op. En in de toetsweek is dat een groter probleem dan ooit. Hier moet je ook daadwerkelijk iets doen en je krijgt er een cijfer voor! Je weet dat als je dit verprutst, dat je met een teleurstellend rapport naar je oma moet fietsen en daarmee heel wat lovende woorden, koekjes, en geld misloopt. 

Ik heb echter dé oplossing. Een agenda. In de tijden van internet op zijn hoogtepunt klinkt dit zeer vintage, maar het werkt zeker! Aangezien mijn stressgehalte het toppunt had bereikt, niet zo lang voor de toetsweek, had ik een gesprekje met mijn mentrix. Die raadde mij aan om een papieren agenda aan te schaffen. Na een 'ja maar, bleh'-gezicht te hebben getrokken ben ik dat toch maar gaan doen. Samen hebben wij hier, op de minuten nauwkeurig, al mijn leerstof in geplant. Ik heb (na lang nadenken en twijfelen) besloten om mijn oh zo geliefde vakantie hiervoor op te geven. Ja, ik heb écht iedere dag 2 tot 3 uur iets aan mijn huiswerk gedaan. Op heb moment zelf doet het pijn om je brein zo bruut vol te stampen met formules, spellingregels, jaartallen en woordjes, maar zodra je met een zelfvoldane blik de toetsweek binnenstapt, iedereen om je heen (soms letterlijk) ziet worstelen met de boeken en de ene acht na de andere terugkrijgt, weet je waarvoor je het hebt gedaan. Misschien is het wel een nerd-ding, om ontzettend blij te kunnen worden van hoge cijfers, maar volgens mij is het gewoon goed voor dat stukje zelfbevestiging. 
Dus mijn lieve medeleerlingen, hierbij maak ik ten zeerste reclame voor de oude vertrouwde papieren agenda (al dan niet met afbeeldingen van hello kitty, southpark, betty boob en al die andere opgepimpte superduper blitse figuurtjes), het zal je het overzicht teruggeven en daarmee ook een trots, stressloos en goed gevoel over jezelf.
Het is overigens wel zo dat je jezelf er toe moet zetten om je eraan te houden, dit kan ik helaas niet voor jullie doen, maar tips en trics mogen jullie natuurlijk altijd aan mij vragen. Jullie hoeven bij deze niet meer te huilen, te gillen, of je kussen in elkaar te slaan als je het even niet meer ziet zitten. En onthoud, je bent niet alleen. Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten