donderdag 28 november 2013

haatlijstje

Zoals sommige van jullie wellicht weten, beschik ik over een, veel te lang, maar keurig uitgewerkt haatlijstje. Deze bevindt zich in de notities van mijn telefoon, in zes verschillende delen (hij kan maar 1500 karakters per deel aan..). Ik ben hier vorig jaar mee begonnen. Alles wat ik tegenkwam en waar ik mij mateloos aan kon ergeren, of wat ik direct in elkaar wilde slaan, schrijf ik hier op. En het zijn veel dingen...

Wat is nou het nut van een haatlijstje? Nou, dat zal ik jullie uitgebreid toelichten lieve kinders. Bij sommige mensen (ook bij mij) geeft het een stukje zelfvoldoening om alles om hen heen om het leven- of uit de wereld te helpen als ze zich ergens aan irriteren. Dit is nagenoeg de grootste oorzaak van zinloos geweld in de moderne maatschappij. Zet je schaamte opzij en sloop alles dat te slopen valt. Dit zou kunnen duiden op een eventuele agressiestoornis, maar ik ontken alles. Dit is echter niet de meest positieve uit mijn grote doos van eigenschappen. Ik probeer deze dan ook, al dan niet met ijzeren kettingen, zo veel mogelijk onder controle te houden. En lieve konijntjes, jullie raden het al, dat doe ik door middel van een uitgebreid, gecompliceerd en overvol haatlijstje.

Het is niet zo dat ik de hele wereld haat, of dat pijn en bloeddorst mijn enige emoties zijn, maar zodra ik merk dat ik weer een majestueuze ergernis voel opborrelen, weet ik dat het tijd is om mijn lijstje te voorschijn te halen. Ik meld hier een beknopte omschrijving van de ergernis en zodra die zwart op wit op mijn schermpje te zien is, is het gevaar voor mijn medemens alweer geweken. Het helpt mij dus echt om mijn frustraties op een legitieme manier de uiten, zonder daarmee eventuele voorwerpen of personen die in een straal van 2 meter bij mij in de buurt zijn, ernstige schade toe te brengen.

Ik vermeld overigens alleen gebeurtenissen en voorwerpen op mijn lijstje van verderf, dus geen personen of dieren (behalve cavia's, dat zijn gewoon domme kut beesten). Dus vrees niet mijn lieve snoezepoesjes, jullie komen allemaal niet in de donkere kant van mijn brein voor! En jullie hoeven ook niet bang te zijn dat ik één of ander duister persoon ben dat smult van de gedachte dat jullie allemaal pijn lijden, ik hou van mensen en van de wereld. Er zijn echter grenzen, die iedereen wel kan beamen, als die worden overschreden, is het ieder voor zich en god voor ons allen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten